Fitness 50+

Waarom is krachttraining goed voor ouderen?

Krachttraining is goed voor ouderen, omdat het botten en spieren versterkt, de balans verbetert en vetmassa vermindert. Hierdoor kunnen klachten als artritis, osteoporose, rugpijn en diabetes worden voorkomen of afnemen. Daarnaast geeft krachttraining je een fit en energiek gevoel. Dat betekent niet per se dat je in de sportschool aan de slag moet met stangen vol ijzer. De EGYM fitnesscirkel is bijvoorbeeld een zeer geschikte variant. En je kunt je fitness ook goed combineren met één van je favoriete groepslessen. Bewegen én plezier staan voorop!

Senioren fitness is populair in fitnesscentra. Bewegen is dan ook, juist op latere leeftijd, belangrijk om je lichaam in goede conditie en flexibel te houden. Bovendien is beweging goed voor het hart, de bloedvaten, spieren en nog veel meer. Het voordeel van een sportschool is, dat ze alles in huis hebben voor een functionele en doelgerichte training. En je hoeft het allemaal niet zelf te doen. De fitnesstrainer helpt je bij het samenstellen van de juiste trainingsmogelijkheden.

De voordelen van senioren fitness

Ga je aan fitness doen, dan betekent dat een verbetering voor jouw lichaam. Het zorgt niet alleen voor een fitter gevoel, maar door meer te bewegen kun je onder andere ook rekenen op:

  • een betere lichaamshouding;
  • een verbeterde werking van hart en bloedvaten;
  • sterkere longen;
  • soepeler spieren en gewrichten;
  • sterkere spieren en botten;
  • een beter evenwicht en coördinatie;
  • meer reactiesnelheid;
  • je voelt je fitter én energieker.

Oefeningen voor ouderen fitness

Bij ouderen fitness is het vooral belangrijk om voor een structureel programma te gaan. Er wordt vaak gezegd dat 30 minuten bewegen per dag gezond is, en dat klopt ook. Hierbij kun je denken aan wandelen of fietsen, maar ook aan meer actieve oefeningen voor ouderen fitness.

Senioren fitness: de belangrijkste sport voor ouderen

Zowel voor 50- tot 65-jarigen als voor 65- tot 80-jarigen is fitness de meest populaire sport. Andere sporten in deze rijtjes zijn: hardlopen, tennis, zwemmen, yoga, gymnastiek en golf. Onderzoek wijst uit dat 67% van de Nederlanders tussen de 50 en 65 jaar en 55% van de Nederlanders tussen de 65 en 80 jaar actief aan sport doet.

Sportschool of thuis?

Kies je voor een sportschool of doet je liever thuis aan fitness? Het kan natuurlijk zo zijn dat je de rust van thuis verkiest. Toch heeft een sportschool ook voordelen. Hier wordt sporten een meer sociale bezigheid en kun je bovendien een goede begeleiding krijgen.

Bekijk hoe je fysieke gesteldheid is met onze FitCheck!

Heb je fysieke ongemakken? Onze fysiotherapeut kan je hiermee helpen. Kies voor voldoende beweging en voel je fitter!

Vraag jouw gratis weekpas aan.

Fitness 50+

Fitness 50+

Fitness 50+

Fitness 50+